View Transcript
Episode Description
Het stroomnet is nu écht vol. Vrijwel overal in Nederland ontstaan flinke wachtrijen voor een upgrade naar 3-fase. Wij vragen ons af: hoe groot is het probleem eigenlijk, als je thuis wil verduurzamen en elektrisch wil koken of verwarmen? En belangrijker nog: wat kun je doen om tóch te elektrificeren, ook al heb je maar een 1-fase aansluiting?
In deze aflevering bespreken we:
- Wat verandert er precies?
- Wanneer is een 1-fase aansluiting een probleem?
- Hoe kun je met een 1-fase aansluiting tóch verduurzamen?
Kom gezellig bij onze Telegram community
Hoofdstukken00:00 Welkom
01:22 In de wachtrij voor 3-fase
07:15 Hoeveel kun je met een 1-fase aansluiting?
10:05 Wanneer wordt 1‑fase een probleem?
16:00 Elektrisch koken op 1‑fase
27:35 Elektrisch verwarmen
33:30 Warmtepomp slim aansturen
38:30 Slimme apparaten, dom systeem
43:45 Je vloer als warmtebatterij
Shownotes- Eplucon - het bedrijf van Joost
- Elektrisch koken en verwarmen op 1-fase: hoe doe je dat?
- Stormloop op zwaardere stroomaansluiting
- Stroomnet nu ECHT VOL: in de WACHTRIJ voor 3-fase aansluiting
- Capaciteit aansluiting: Welke aansluiting heb ik nodig?